ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد مرداد 1402 ، شماره 9 , 2

Comparative Views of Annemarie Schimmel and Sheila Blair on Islamic Calligraphy




نویسندگان :
لیلا متقیان1،
موسسه آموزش عالی فردوس(مسئول)1
تعداد صفحات : 19
چکیده :

در میان هنرهای سنتی اسلامی، خوشنویسی یکی از مهم‌ترین هنرها است؛ تا جایی که برخی از جریان‌های فکری مانند سنت‌گرایان آن را هنر قدسی یا هنر مقدس می‌دانند. از یک‌سو، می‌توان خوشنویسی اسلامی را هنری همگام با حکمت و عرفان دانست و از سوی دیگر، ممکن است آن را صرفا هنری برخاسته و برگرفته از تمدن اسلامی بدانیم. در هر صورت، نمی‌توان جایگاه بی‌بدیل و ارزنده این شاخه هنر سنتی میان هنرهای اسلامی را نادیده انگاشت. در بررسی هر موضوع و از جمله آثار یا شاخه‌های هنر اسلامی، انتخاب روش و رویکرد متفاوت ما را به نتایج متفاوتی می‌رساند. این امر در زمینه مطالعات هنر اسلامی نتایج بسیار متفاوتی به همراه دارد. با در نظر گرفتن همین امر، اندیشمندان و پژوهش‌گران مختلفی در زمینه خوشنویسی اسلامی پژوهش انجام داده‌اند. آنه‌ماری شیمل و شیلا اس. بلر از جمله پژوهش‌گران مهمی هستند که در زمینه هنر اسلامی و خوشنویسی اسلامی پژوهش کرده‌اند. با توجه به این نکات، هدف اصلی در این پژوهش، بررسی دیدگاه شیمل و بلر در زمینه خوشنویسی اسلامی است. بر همین اساس، پرسش اصلی در این پژوهش عبارت است از این‌که مولفه‌های خوشنویسی اسلامی در دیدگاه شیمل و بلر چیست؟ در این پژوهش، پس از بیان مبانی نظری و تعریف مفاهیم مورد نیاز، دیدگاه شیمل و بلر در زمینه خوشنویسی اسلامی بررسی و تحلیل می‌شود. این پژوهش ماهیت کاربردی دارد و از نوع توصیفی - تحلیلی به شمار می‌رود. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای است. روش تحلیل، کیفی است. این پژوهش نشان می‌دهد که شیمل در بررسی خوشنویسی اسلامی، از رویکرد پدیدارشناسی و بلر از تاریخ‌نگاری بهره می‌برند.



چکیده انگلیسی :

Among the traditional Islamic arts, calligraphy is one of the most important arts; in so far as some schools of thought such as traditionalists consider it sacred art or sacred art. On the one hand, Islamic calligraphy can be considered an art in sync with wisdom and mysticism, and on the other hand, we may consider it simply an art that arose and was derived from Islamic civilization. Nevertheless, the irreplaceable and precious position of this branch of traditional art among the Islamic arts cannot be ignored. In the examination of every subject, including works or branches of Islamic art, the choice of a different method and approach leads us to different results. This produces very different results in the area of studies on Islamic art. In view of this, various thinkers and scholars have conducted research in the area of Islamic calligraphy. Annemarie Schimmel and Sheila S. Blair are major scholars who have studied Islamic art and Islamic calligraphy. Based on these points, the main objective of this research is to examine the views of Schimel and Blair on Islamic calligraphy. Therefore, the main issue of this research is what are the components of Islamic calligraphy according to Schimel and Blair? In this research, after outlining the theoretical underpinnings and defining the required concepts, Schimel and Blair’s views in the field of Islamic calligraphy are examined and analyzed. This research has an applied character and is regarded as descriptive-analytic. The method of data collection is a library. The analytical approach is qualitative. This research shows that Schimel uses phenomenology and Blair uses historiography to study Islamic calligraphy.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : هنر قدسی، خوشنویسی اسلامی، پدیدارشناسی، آنه‌ماری شیمل، تاریخ‌نگاری، شیلا بلر
کلمات کلیدی انگلیسی: sacred art, Islamic calligraphy, phenomenology, Annemarie Schimmel, historiography, Sheila Blair
مراجع :
بلر، شیلا. (1396). خوشنویسی اسلامی. ترجمه ولی الله کاووسی. تهران: متن. بورکهات، تیتوس. (1386). مبانی هنر اسلامی. ترجمه امیر نصیری. تهران: حقیقت. پازوکی، شهرام. (1388). حکمت هنر و زیبایی در اسلام. تهران: متن. پرایس، کریستین. (1393). تاریخ هنر اسلامی. ترجمه مسعود رجب نیا. تهران: چاپ و نشر بین الملل. حاجی آقا جانی، هادی. (1373). خوشنویسی. تهران: چاپ و نشر ایران. حاجی آقا جانی، هادی. (1380). هنر خوشنویسی 1و2. تهران: چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران. ژان، ژرژ. (1382). تاریخچه مصور الفبا و خط. ترجمه اکبر تبریزی. تهران: علمی و فرهنگی. شیمل، آنه ماری. (1389). خوشنویسی و فرهنگ اسلامی. ترجمه اسدالله آزاد. مشهد: به نشر. فرامرز قراملکی، احد. (1385). روش‌شناسی مطالعات دینی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی. مددپور، محمد. (1388). حقیقت و هنر دینی. تهران: سوره مهر. موسوی گیلانی، سیدرضی. (1396). درآمدی بر روش‌شناسی هنر اسلامی. قم: مدرسه اسلامی هنر؛ ادیان. Ekhtiar, Maryam. (2018). How to Read Islamic Calligraphy. New York: Metropolitan Museum of Art. Ghelichkhani, Hamid Reza. (2021). A Handbook of Persian Calligraphy and Related Arts. Leiden: Brill. Grabar, Oleg. (1987). The Formation of Islamic Art. New Haven: Yale University Press. Gruber, Christiane. (2010). The Islamic Manuscript Tradition: Ten Centuries of Book Arts in Indiana University Collections. Bloomington: Indiana University Press. Nasr, Seyyed Hossein. (1987). Islamic Art and Spirituality. New York: State University of New York Press. Schimmel, Annemarie. (2011). Mystical Dimensions of Islam. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
تعداد بازدید از مقاله : 27
تعداد دانلود فایل : 19

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید